1 februari 2011

en annan generation

Jag har haft en väldigt fin dag. Ändå. Trots allt. Våffel-fika hos mormor och morfar. Spanade på gamla fotografier. Fick höra berättelser om släkten. En man som förlorade tre fingrar. Två syskon som emigrerade till Amerika. En mor till sju barn som skurade golvet en onsdagskväll. Fick en sticka i fingret och dog av stelkramp redan på söndagen. Dessa människor som på sätt och vis lagt grunden till mitt liv. Åh, så många tragiska öden. Och så ofattbart att människorna på de slitna svartvita fotografierna en gång i tiden levde sina liv på gårdarna i Småland. Omedvetna om att jag, hundra år efter deras tid, skulle intressera mig för var de föddes och hur gamla de blev. Vem de gifte sig med. Hur många barn de fick. Kommer mina barnbarns barnbarnsbarn undra det samma om mig?

1 kommentar: